dilluns, 4 d’octubre del 2010

Treball de 5è


EMPÚRIES                                               09-09-2010

Qui pot explicar què és la història?

Gemma: Buscar coses antigues, d'abans.

Pol: És el què ha passat en el temps, les guerres...la Prehistòria, Edat Mitjana...

Nil: Són les restes de l'antiguitat.

Maia: La història és l'evolució.

Què és l'evolució?

Nil: És com han anat evolucionant els homes.

Què són les fonts històriques?

Zoè: Ho és tot...Són els diferents tipus d'escrits, objectes, fotos que dónen pistes del què va passar.

Roc: També el cens.

Zoè: Les edats de la Història.

Quines són les edats de la Història?

Cristian: Prehistòria, Edat Antiga, Edat Mitjana, Edat Moderna i Edat Contemporània.

Algú podria expressar quan s'acaba la Prehistòria o quan comença l'Edat Antiga?

Hi ha una cosa molt important que fa que s'acabi la Prehistòria. Quina és?

Maia: L'escriptura.

Què passa entre l'Edat Antiga i l'Edat Mitjana?

Zoè: Els romans.

I entre l'Edat Mitjana i l'Edat Moderna?

Zoè: El descobriment d'Amèrica.

I entre l'Edat Moderna i l'Edat Contemporània?

Gemma: Els castells i tot això.

Comentem la línia del temps abans d'el.laborar-ne una en petit grup.

Conversem sobre els fets més rellevants que marquen el pas d'una època a una altra.

Tothom sap que 100 anys són un segle.

I finalment deduïm que l'any que va néixer Jesucrist es va acordar que fos l'any zero, i a partir d'aquest moment s'organitza el nostre calendari.

                                                         

 

                                                                  13-09-2010

Què teníem pendent?

Què has descobert de la Revolució francesa Roc?

Roc: Que el 1789 el Rei...

Quin rei?, qui sap de quin rei parlem?

Zoè: Napoleó.

Roc: que prenia els diners del poble i no podien menjar. Va arribar un dia que es van posar d'acord i van anar contra el rei.

Podem explicar alguna cosa més de la Revolució francesa?

Maia: El rei s'ho quedava tot.

Roc: Per saber els anys hi ha un truc, l'u i després el set, el vuit i el nou.

El Roc ens ha dit un truc molt interessant, així sempre recordarem aquesta data.

El lema de la Revolució francesa era:  llibertat, igualtat i fraternitat; perquè volien dser lliures, ser tots iguals i ser tots amics.

Elba: Es va desplaçar l'aristocràcia i el clergat. Això vol dir que hi havia persones molt riques que tenien molt de poder (eren l'aristocràcia) i el clergat també. Amb la Revolució francesa desapareixen.

Roc: A aquella plaça on van matar el rei jo hi vaig anar. És a Paris.

Tothom sap què és la guillotina?

Zoè: Jo he vist una guillotina de veritat.

Ens pots explicar com era?

Zoè: Era molt alta, hi ha com una rodona, li posen el cap allà perquè no es pugui moure i...

Kiku: Allà on posa el cap s'obre i després li tallen.

ELABORACIÓ DE LA LÍNIA DEL TEMPS

Algú pot dir-nos perquè deuen ser aquests papers?

Zoè: Per fer la línia del temps.

                                                                                                         

 

16-09-2010

Comencem la sessió penjant les cartolines dels segles ordenadament a la paret.

Comencem a parlar del Power point d'Empúries i del conte d'en Màrius

 

  

 Hi ha moltes paraules difícils, anirem fent la lectura en veu alta i subratllarem les paraules que no entenguem.

Pol: Jo no entenc la paraula Safo.

Entre tots descobrim que és el nom de la mare del Màrius.

Cristian: Àmfora.

Elba: Les àmfores serveixen per guardar vi i aliments.

Zoè: Salaó, flassada.

Maia: Com un llençol.

Elba: Instruir.

Pol: Vol dir ensenyar.

Cristina: Macellum.

Gemma: Hídria.

Demanem que busquin informació del significat  d'aquestes paraules, el proper dia en parlarem.

 

20-09-2010

Fem memòria del què vam llegir.

Com comença la història d'en Màrius?

Maia: Es va llevar, es va vestir, va obrir la finestra...

Què fa abans d'anar l'escola?

Gemma: Es fa el llit, es vesteix...

Maia: Esmorza.

Cristina: Esmorza una copa de vi, quatre figues i un tros de pa.

Hem parlat de l'esmorzar, i quina altra cosa fa? Què més passa?

Gemma: La mare l'envia a buscar aigua.

Kiku: Després el Màrius pregunta a la mare si després d'escola pot anar a jugar amb els amics i la mare li diu que ho ha de preguntar al pare.

Quines coses heu vist que siguin diferents del què fem nosaltres ara?

Elba: Anar a buscar aigua.

Antigament segurament que els vostres avis també havien d'anar a buscar aigua al pou del poble com els romans.

Cristina: L'esmorzar també és diferent.

El Màrius és un nen que viu a l'antiga Roma, ell esmorza vi, tot i ser un nen.

Nosaltres som fills dels romans, si anem tirant enrere en la història de la nostra família, possiblement ens trobaríem amb algú que és romà.

Quines coses més us sorprenen perquè són molt diferents de les vostres?

Que el Màrius hagi de demanar permís a la mare i que aquesta l'envii al pare.

Això passa perquè a l'època dels romans tenia tota l'autoritat el pare.

Comentem les paraules que teníem pendents de buscar informació.

ÀMFORES

SALAÓ

MACELLUM

HÍDRIA

                                                                      

 

 

 

 

 

Parlem de la paraula SALAÓ:

El Roc llegeix la definició que porta preparada des de casa; li demanem que ho expliqui amb les seves paraules.

La Cristina, la Maia i l'Elba llegeixen el què han trobat i el Kiku ho explica amb les seves paraules i després el Toni mostra les imatges que ha trobat.

Encara, avui tenim aliments que són salaons, quins són?

Maia: Les sardines .

Els romans van descobrir que la sal és un molt bon conservant.

Ara parlem de MACELLUM:

Nil: No sortia al diccionari.

Si t'haguessis esforçat una mica més, potser ho hauries trobat?

Nil: Potser sí.

Això és el que volia sentir! Algú ha trobat alguna cosa més?

El Pol explica el què ha trobat i el Toni ensenya les imatges i les explica.

Les imatges que ha portat el Toni estan molt bé, les penjarem a la classe.

23-09-2010

Comencem fent un repàs del què hem anat treballant les sessions anteriors. Després comentem la informació que han portat.

 

 

 

 

 

 

 

Adela: Això és la història de Roma. Això eren les botigues i això és el què en queda.

Ara anem a parlar com eren les ciutats romanes.

La Gemma ha portat informació de la ciutat d'Empúries.

Per què feien servir la muralla?

 Gemma: Per protegir la ciutat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elba: Jo he portat un llibret. Ens explica què hi ha a la portada i ens mostra una imatge de l'amfiteatre romà.

Què hi feien a l'amfiteatre?

Elba: Hi feien lluites i també entre animals i homes.

Roc: Jo vaig trobar el tipus de casa. Hi ha tres tipus de casa romana, la principal és la domus.

És molt interessant això que ens has explicat; per què els romans feien aquestes cases així per poder aprofitar l'aigua de la pluja.

Les domus tenen una teulada i a dins hi ha el pati interior de la casa, on hi ha un jardí i una cisterna. Quan plou tota l'aigua va a la cisterna de la casa. Les domus eren les cases dels rics de la ciutat.

27-09-2010

Comencem la sessió a l'aula d'informàtica.

Tota la informació que hàgiu portat és molt important que la pogueu explicar amb les vostres paraules, no serveix de res si s'ha de llegir perquè no s'ha preparat abans.

Qui ens vol mostrar la seva informació?

Elba: Ens ha portat la informació al pen drive, però no es pot obrir el document. Finalment ho podem veure: l'Elba ens explica què és una domus i les seves parts.

La part que no té teulada és la vessant que recull l'aigua i va a parar a la cisterna del centre.

El Kiku ha trobat com es deien les ciutats catalanes a l'època romana i ens les explica.

Zoè: Els romans van anar a Empúries el 600 a C. I van fer un campament militar perquè volien independitzar-se dels romans.

D'on de Roma?

Finalment aclarim que són els grecs que conserven la independència respecte els romans.

Nil: Ha portat un llibre i explica la domus , també ens ensenya un mapa de la Catalunya romana.

El Cristian ens explica el plànol d'una ciutat i comenta que a l'amfiteatre hi feien lluites.

La Maia també n'ha portat un i l'explica.

El Nil ens diu que HISPANIA ve del fenici i vol dir "terra de conills".

El Roc ens explica una imatge de la domus, l'ha buscat a internet. Ens explica que les INSULAE eren cases de tres o quatre pisos.

Què és la TABERNAE?

Maia: el bar.

És exactament el bar?

Mireu aquí baix, són restes de tabernes. La taberna és com una botiga on venien pa, vi, aliments...

El Roc ens explica les diverses parts de la domus a partir d'una imatge que ha trobat a internet.

Finalment per parelles busquem informació del FORUM i del CIRC.

 


--
Escola Cérvola Blanca
Escoles, 28
08712 Sant Martí de Tous
Telèfon i Fax:93 809 6161
a8026956

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada