dilluns, 4 d’octubre del 2010

Treball de 6è

EMPÚRIES            16-O9-2010

 

Què és la Història?

Ariadna: El què expliquem, el què ha passat.

Jordi: El què va passar en el passat.

Paula: Per mi és el passat. La vida d'abans.

Maria: Prehistòria, Edat Mitjana, els romans. Tot això és història perquè va passar.

Adrià: Edat Contemporània.

Roc: Edat Moderna, Edat Antiga.

Adrià: És la informació que tenim des del començament dels temps fins ara.

Històries com les llegendes, que no són reals.

Raquel: La història és el passat, que fa anys. ( Les coses importants que tothom en parla).

Isaac: La línia del temps que va passant.

Cesc: Escrits, documents que diuen què va passar.

Jana: Tot el que han dit. El què ha passat abans i ara ho estudien i ara ho estudiem i no sé perquè.

Com podem saber com vivien els nostres avantpassats?

Jana: Per coses que han deixat, com pedres, els escrits a les coves.

Ariadna: Dibuixos. Construccions com l'amfiteatre i el teatre.

Abril: Restes de dinosaures, petjades.

Isaac: Runes.

Roc: Morts enterrats, bombes, materials.

Maria: Jo vaig anar a Capellades a l'abric romaní; van ensenyar com tallaven els animals i les eines que feien servir.

Cesc: També hi ha el Cretaci, l'Edat del gel, l'Edat de pedra.

En quin moment arriben els romans?

Paula: A l'Edat Antiga.

                                            

Posem ordre a les etapes a la pissarra:

1.    Prehistòria

3000aC. Escriptura                                    

2.    Edat Antiga.                                    

476 Caiguda de l'Imperi romà

3.    Edat Mitjana

1492 Colom arriba a Amèrica.

4.    Edat Moderna

1789 Revolució francesa.

5.    Edat Contemporània.

Què cal que passi perquè hi hagi un canvi d'època?

Jana: Cada vegada fan més coses i s'evoluciona.

Quina cosa és la que fa que hi hagi una etapa i després una altra?

Cesc: El foc.

Maria: Passen els segles.

Roc: Fer servir les mans; l'escriptura.

Comencem a tenir indicis d'escriptura l'any 3000 a C. Per això hi ha un canvi d'Època. Passem de la Prehistòria a l'Edat Antiga.

I de l'Edat Antiga a la Mitjana per què hi passem?

Cesc: Pels metalls.

Isaac: La pesta.

Roc: Pel descobriment d'Amèrica.

Isaac: Entre l'Edat Mitjana i la Moderna hi ha la revolució francesa.

 

20-O9-2010

L'Isaac ens ha portat un llibre amb informació d'Empúries, ens l'ensenya i el comenta.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                          

 

 

 

Comencem a fer la lectura en veu alta de la història d'en Màrius. Agafarem un llapis per anar marcant aquelles paraules que no entenem. I després comentarem aquelles coses que més ens han sorprès i les paraules que no hem entès.

Cesc: Noms com Tiberi, Safo i Màrius.

Són els noms dels personatges.

A Empúries primer hi arriben els grecs i anys després els romans. Quan arriben els romans ja hi ha la ciutat grega.

A l'època d'en Màrius hi ha grecs, romans i ibers. En Màrius és de família grega.

Cesc: Jo em llevaria a l'hora que em donés temps de fer-ho tot. Aniria a buscar aigua després de sortir el sol.

Adrià: Havia d'anar de pressa per no fer tard a l'escola.

Maria: De quin any és.

218 a C.

Cesc: L'aigua del pou no me la podria beure, perquè és de la pluja.

Comentem les paraules subratllades:

-       Safo

-       Flassada

-       Taberna

-       Àmfora

-       Salaó

-       Instruït                     

-       Túnica

-       Macellum

-       Hídria

-       Resolut

-       Restriccions

-       Aqüeducte

-       Massília

-       Pater famílias

-       Factoria de salaó

Ens adonem que el llatí és l'origen de la nostra llengua  perquè coneixem paraules que s'assemblen o comencen com les paraules llatines.

 

 

20-O9-2010

Cesc:Perquè parlem dels romans si a Empúries també hi va haver grecs?

Els grecs van ser una gran civilització amb una cultura molt important, però els romans ens van deixar moltes coses, nosaltres som els seus hereus.

Roc: Els romans i els grecs eren amics?

No massa, els romans van copiar moltes coses dels grecs. Els romans eren un poble conqueridor i quan conquerien un lloc imposaven la seva cultura, costums, llengua...

Fem un repàs de la part de la història d'en Màrius que vam llegir el dia passat i parlem de la paraula GARUM que havíem d'investigar.

Roc: Encara se'n fa de Garum? Tu l'has tastat?

Comencem el Capítol II i el comentem.

Roc:Perquè en aquesta imatge uns porten roba i els altres no?

Jana: Perquè fan Educació física sense roba.

Per què?

Jordi: Perquè falten tres dies pels banys.

Jana: I no podien tenir una roba per E. Física?

Quina funció fa el pedagog?

Adrià: És el professor particular de la família. Els dóna un cop de bastó.

Ariadna: La Gal.la i el Tiberi són rics? Tenen més privilegis perquè són del bàndol que han guanyat.

Paula: No entenc una fotografia, la d'àbac.

Ho comentem i parlem de les paraules que tenen marcades.

Per la propera sessió investigarem:

-       Galileo Galilei

-       Ciutat romana

-       Déus romans.

27-O9-2010

 

Parlem dels déus romans i expliquem el què hem anat trobant.

Paula: Hi ha molts déus, un per cada cosa.

Maria: Júpiter és un planeta i també un déu, el déu del cel.

Jana: És un déu grec. Els déus romans eren diferents.

Ens adonem que els romans agafen els déus grecs.

Isaac: Ens explica els déus i que tenen un símbol.

Ariadna: Sorprèn perquè no només tenen un déu, en tenen molts.

Jana: Els déus eren persones o és com ara que...

La ciutat romana:

Roc:- L'aqüeducte és per transportar aigua. A Tarragona hi ha el pont del diable que és un aqüeducte.

-       Circ: S'hi feien curses de cavalls.

-       Temple: Hi guardaven les estatues dels déus.

-       Arc del Triomf: Commemoraven gestes militars.

Adrià: Quan guanyaven la guerral'aixecaven.

Jana: Què és un amfiteatre?

Adrià: És on hi lluitaven els gladiadors.

Paula: Teatre i termes.

Abril: Les termes és on s'anaven a dutxar.

Cesc: Era el lloc preferit dels romans, hi feien gimnàstica.

Paula: Al teatre hi feien comèdies.

Tant als grecs com als romans els encantava fer teatre, però les dones no en feien perquè eren considerades inferiors. Quan havia de sortir una dona , l'actor es posava una màscara.

La Maria porta un llibre i el comentem. Parlem del Panteó.

El Cesc ha portat la foto d'una casa romana.

 

 

                                                                        

Demanem al Roc que pel proper dia ens porti informació de l'any que es va fer la piràmide de Keops.

Galileu Galilei:

 

 

 

 

 

Cesc: És un astrònom, neix a Pisa, va néixer l'any 1581. Es va quedar cec de tant mirar les estrelle.

Maria: Va ser important a l'època del Renaixement. És el pare de la llei del moviment. Millora el telescopi. Va tenir molts conflictes amb l'església catòlica.

Abril: Galileu pensava que el Sol estava al mig dels planetes i l'Església deia que era la Terra.

Va escriure un tractat de medicina i va dir: L'ENERGIA NO ES CREA, SINÓ QUE ES TRANSFORMA.

Roc: És el pare de l'astronomia. Gràcies a ell l'observació de l'astronomia va millorar molt.

L'església pensava que la Terra era el centre de l'Univers i Galileu deia que era el Sol i ho va demostrar.

Jordi: Va estudiar medicina i li agradaven molt les matemàtiques.

 

27-O9-2010

La Raquel ha trobat una pàgina on hi ha una informació molt important de les cases romanes i ens ho explica.

 

 

 

 

 

 

 

 

TIPUS DE CASES:

Domus:

-       Atrium: pati interior.

-       Tablium: Sala per fer reunions que no eren de la família.

-       Triclinum: Com un menjador.

-       Leninae: Lavabos.

-       Cubiculum: Dormitori.

-       Peristil: Pati interior on hi ha les habitacions més luxoses.

-       Jardí: Envolta la casa.

-       Tabernae: Local que fa la funció de botiga.

Insulae:

Són uns blocs de cases on hi viuen les classes socials mitjanes i popular,  al primer pis les classes mitjanes i a les plantes superiors les classes populars. No tenien ni banys ni cuina.

Cesc: Eren blocs de cases dividides en illes. Podien tenir fins a sis pisos i a la planta baixa hi havia els tallers.

Villae:

-       Suburbanae: Situades a les afores de la ciutat. Habitatge d'esbarjo molt luxós.

-       Rusticae: Cases de camp, els habitants viuen de l'agricultura i la ramaderia.

Panteó:

Jordi: És el temple dedicat a tots els déus. A Júpiter, Saturn, Neptú, Urà, Plutó, Venus...

Jana: En els textos més moderns es troben sobretot Mart i Venus.

Abril: Es va construir l'any 27 a C., té 16 columnes fetes de granit egipci,  després hi va haver incendis.

Adrià: I es va construir un altre cop.

Jordi: La cúpula fa 42 metres i  les columnes 18 metres d'alt. Estava fet de formigó, maó, pedra i fusta.

Comencem el capítol III del conte del Màrius.

 

 

 

 

 

 

Marcarem les coses que no entenem, les que ens cridin l'atenció i les que vulguem comentar.

Cesc:

-       Ambulacrum: Era una part del fòrum on hi feia ombra.

-       Tabes: És com un joc de bales o fitxes (Roc).

-       Pòsit: És el culet de vi que quedava (Isaac).

Jana:

-       Rodell: És el ferro de les bótes de vi (Isaac)

Paula:

-       Quitxalla: Són els nens (Isaac).

-       Kottabos: És el nom del joc.

Roc:

-       Modesta: Una família que no té molts diners (Adrià)

Abril:

-       Contemplacions: Sense cap mena de mania (Jana)

-       Atri: Entrada (Raquel)

Cesc: Perquè anaven a vomitar? Perquè ho recomanaven els metges?

Perquè els agradava molt menjar i així podien continuar menjant més. Era un costum de la gent rica i els metges els ho recomenaven per què estiguessin contents.

Paula:

-       Fascinant: Sorprès per alguna cosa que li ha agradat moltíssim (Roc)

-       Cambres del banquet: Habitació on es feien els banquets (Abril)

Abril:

-       Mosaic: Rajoles petites trencades que formen una imatge (Jana)

Roc: " Tenen el cor robat a en Màrius" Que li agrada moltíssim (Isaac)

Pel proper dia ens cal investigar: Neàpolis i Àgora.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



--
Escola Cérvola Blanca
Escoles, 28
08712 Sant Martí de Tous
Telèfon i Fax:93 809 6161
a8026956

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada